مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رياضتهايي كه در مكاتب غير اسلامي وجود دارد و باعث ايجاد تواناييهايي در انسان مي شود چه حكمي دارد ؟
در پاسخ شما ياد آور مي شويم كه كلاً رستگاري و سعادت و تكامل انسان در انجام وظايف ديني است و تهذيب و تزكيه نفس يعني پاكسازي روح از آلودگيها و رذائل اخلاقي آن هم در پرتو تعليمات و رهنمودهاي ارزشمند پيامبر اسلام و امامان معصومين « عليهم السلام » ميسر مي باشد و تقويت اراده و تمركز قوي و رياضت شرعي در همين انجام وظيفه است انساني كه به طور دقيق و عميق و پيگير به دستورات ديني عمل كند و در راه تحصيل رضايت و خشنودي خدا تلاش و فعاليت و فداكاري نمايد و رد طريق بندگي و عبوديت خداوند مجاهده داشته باشد به مقامات عالي و درجات عالي نائل خواهد شد كه قدرت تصرف در كائنات را هم پيدا خواهد كرد . كلاً رياضتهاي غير شرعي و ورزشهاي غير ديني مطلوب شرع نيست و اگر انسان به جائي هم برسد يعني روحش داراي قدرتي شود مانند آنچه مرتاضان هندي انجام مي دهند و توانائيهايي كسب مي كنند اين رياضتها مطلوب خداوند نيست و قرب بخدا را همراه ندارد .
ما بسياري از بزرگان را داشته ايم مه در اثر عمل كردن دقيق به اسلام و تهذيب اخلاق و تزكيه نفس در قلمرو ديني و با استفاده از تعليمات ائمه معصومين اهل كرامت بودند نمونه آن مرحوم حاج شيخ جواد آقا تهراني قدس سره بود كه كتاب ايشان آئين زندگي و درسهاي اخلاق اسلامي بسيار مفيد و راه گشاست . خلاصه كلام اينكه سير و سلوك و تربيت نفس و كسب مراحل برتر در دين مبين و روش ائمه « عليهم السلام » داريم اما به مقصد كشف و شهود و كسب قدرت نيست . مؤمن به اطاعت مي انديشد و اگر به قدرتي رسيد باز اسير قدرت خويش است نه اسير آن كه همانا تفسير عزت برايم و من همين است . خداوند نيز قول داده است كه با اطاعت انسان را به مقامات برساند اما باز هدف همان اطاعت است و در حديث قدسي مي خوانيم : بنده من ! مرا اطاعت كن تا تو را مثلي از خويش قرار دهم يعني با چشمي فراتر بيني و با گوشي ديگر بشنوي و . . .
آراي ! معلوم است كه اگر كسي گندم بكارد/ كاه هم بدست مي آورد . اطاعت براي قرب است/ ثواب هم مي آيد اما زيانكار كسي است كه فقط ثواب را و يا آثار را بخواهد . در داستان زيبايي آمده است كه امام صادق « عليه السلام » شخصي از مرتاضان را ديدند كه كارهاي عجيب و اخبار شگفتي مي دهد بعد از مسايلي كه گذشته اسلام را عرضه كردند/ مرتاض قبول كرد و ايمان آورد . فرداي آن روز به امام « عليه السلام » عرض كرد آقا آن قدرتها رفت . امام صادق « عليه السلام » فرمودند آنچه آمده بهتر از آن چيزي است كه رفت ( يعني ايمان ) .
در سير صحيح معنوي در دين/ سه چيز عامل رشد است .
1 . هداست / حركت ذهني و قلبي مؤمن كه به وسيله مربي انجام مي شود .
2 . شكر / به كارگيري نعمت ها كه كار طالب است .
3 . بلاء/ كه كار رب و پروردگار ماست . اين تمرين خداست كه به انكسار و اتصال به حق مي انجامد اما رياضت توقع و غرور مي آورد . اما بلاء درون را جراحي مي كند و بيمار از عمق درمان مي شود .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.